Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Algemeen Bestuur

woensdag 15 mei 2024

20:00 - 22:30
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
H. de Weerd
Toelichting

Insprekers kunnen zich uiterlijk tot 10.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden via griffie@middendrenthe.nl.

Agendapunten

  1. Geachte commissieleden,


    Hierbij nodig ik u uit voor de openbare vergadering van de commissie Algemeen Bestuur van woensdag 15 mei 2024 om 20.00 uur in het gemeentehuis in Beilen.


    Met vriendelijke groet,
    H. de Weerd, voorzitter

  2. 1
    Opening
  3. 2
    Vaststelling agenda
  4. 3
    Spreekrecht
  5. 4

  6. 5
    Informatie van het college
  7. 5.1
    Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Drenthe en Veiligheidsregio Drenthe
  8. 5.2
    Overige informatie
  9. 6

    In de lijst met toezeggingen staan alle toezeggingen die het college in een bepaalde vergadering heeft gedaan.
    Alle toezeggingen een aandachtskleur. De toezeggingen zijn per soort vergadering als volgt gesorteerd:


    Wit: de toezegging is afgedaan sinds de vorige vergadering.
    Rood: de deadline van de toezegging is verstreken of niet ingevuld.
    Oranje: de toezegging wordt uiterlijk in de volgende vergadering afgedaan.
    Groen: deadline ligt na de volgende vergadering.

  10. 7

    Als bijlage bij dit agendapunt vindt u in een tabel het overzicht van de ingekomen stukken. Het voorstel aan de commissie is om deze ingekomen stukken voor kennisgeving aan te nemen (afdoening).
    De ingekomen stukken worden niet inhoudelijk besproken, er kan eventueel wel een korte vraag worden gesteld. Als een fractie een ingekomen stuk wel inhoudelijk wil bespreken, kan ze om agendering vragen. De fractie geeft daarbij aan wat het doel van de inhoudelijke bespreking is. De Agendacommissie beoordeelt dit verzoek. Het ingekomen stuk komt in een volgende vergadering dan opnieuw op de agenda.
    Ter informatie zijn de ingekomen stukken hieronder toegevoegd. De volgorde is dezelfde als in de tabel.

  11. 7.1

  12. 8
    Rondvraag
  13. 9
    Informerende agendapunten
  14. 9.1

    De rekenkamer Midden-Drenthe heeft onderzoek gedaan naar het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Het onderzoek is uitgevoerd door Necker. De heer Eric Lensink, lid van de rekenkamer Midden-Drenthe, geeft een toelichting op het onderzoek en op de aanbevelingen. Bij het volgende agendapunt wordt het onderzoek besproken en vindt u ook de stukken.

  15. 10
    Adviserende agendapunten
  16. 10.1

    De rekenkamer Midden-Drenthe heeft onderzoek gedaan naar het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Het onderzoek is uitgevoerd door Necker. De rekenkamer doet zes aanbevelingen aan de raad.

    Voorgesteld besluit

    Portefeuillehouder: wethouder Schans


    De raad besluit:
    1. Het rapport van de rekenkamer Midden-Drenthe over Inkoop- en aanbestedingsbeleid voor kennisgeving aan te nemen.
    2. De bestuurlijke reactie van het college voor kennisgeving aan te nemen.
    3. De conclusies voor kennisgeving aan te nemen.
    4. De aanbevelingen over te nemen.
    4. Het college te verzoeken de raad te informeren over de uitwerking van de aanbevelingen.

  17. 10.2

    In het beleidsstuk "Koersnota vrijetijdseconomie 2024-2029" wordt het beleid met betrekking tot recreatie en toerisme vastgelegd. Deze nota is het resultaat van een grondige evaluatie. Het is gericht op het versterken van onze regio's concurrentiepositie, duurzame groei, en het creëren van unieke belevingen voor inwoners en bezoekers van Midden-Drenthe. Belangrijke aspecten zijn het breder insteken van het beleid, integratie met andere beleidsthema's, formuleren van nieuwe ambities, sterke samenwerking, en betrokkenheid van de raad bij de uitvoering.

    Voorgesteld besluit

    Portefeuillehouder: wethouder Schipper



    De raad besluit om het beleidsstuk "Koersnota vrijetijdseconomie 2024-2029" vast te stellen als richtinggevend kader voor de ontwikkeling van de vrijetijdseconomie in onze gemeente.

  18. 10.3

    Onze gemeenteraad heeft de wens uitgesproken om te komen tot een kinderraad en kinderburgemeester met als doel kinderen uit groep 7 en 8 kennis te laten maken met democratie. Dit gebeurde via een motie in de raadsvergadering van 3 november 2022. Een jaar later, op 9 november 2023, werd er een motie voor een jongerenraad ingediend. Deze is zeker niet uit beeld, we starten alleen eerst klein, met een kinderraad.


    In de motie ‘Kinderraad en kinderburgemeester’ van 3 november 2022 verzocht de gemeenteraad het college:
    1. In 2023 te inventariseren bij alle basisscholen of er belangstelling bestaat voor het installeren van een kinderraad en een kinderburgemeester;
    2. Op basis daarvan een plan voor te leggen aan de raad voor de realisatie van een kinderraad en kinderburgemeester.


    De inventarisatie is in 2023 gedaan. Het onderwijs reageert positief op het oprichten van een kinderraad. Hoe we komen tot een kinderburgemeester wordt de eerste opdracht voor de kinderraad.

    Voorgesteld besluit

    Portefeuillehouder: Burgemeester Zwiers


    De raad besluit:
    1. De notitie kinderraad vast te stellen.
    2. De volgende raads- en commissieleden te benoemen in de werkgroep: (volgt z.s.m.)
    3. De raad spreekt uit actief de kinderraad te ondersteunen bij hun werkzaamheden.

  19. 10.4

    Een deel van de P&C-cyclus is wettelijk voorgeschreven. De gemeente moet een begroting en een jaarrekening maken. Daarnaast heeft Midden-Drenthe in de financiële verordening vastgelegd dat het college de raad informeert door middel van een tussentijdse rapportage over de realisatie van de begroting. De tussentijdse rapportage gaat in op afwijkingen ten opzichte van de begroting en - als daar aanleiding voor is - de maatschappelijke ontwikkelingen en effecten. Met dit voorstel legt het college aan de raad een vernieuwde P&C-cyclus voor met het verzoek hiermee in te stemmen.

    Voorgesteld besluit

    Portefeuillehouder: Wethouder Raven


    De raad besluit:
    - in te stemmen met de gewijzigde Planning- en Control cyclus.

  20. 11
    Sluiting