Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Algemeen Bestuur

dinsdag 11 maart 2025

20:30 - 21:30
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
Henk de Weerd
Toelichting

De vergadering start om 20.30 uur, maar kan later beginnen als de commissie Zorg en Welzijn uitloopt.


Insprekers kunnen zich uiterlijk tot 10.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden via griffie@middendrenthe.nl.

Uitzending

Agendapunten

  1. Geachte commissieleden,


    Hierbij nodig ik u uit voor de openbare vergadering van de commissie Algemeen Bestuur van 11 maart 2025 om 20.30uur in het gemeentehuis in Beilen.


    Met vriendelijke groet,
    H. de Weerd, voorzitter

    00:01:24 - 00:04:26 - Henk de Weerd
  2. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom.
    De heren Maagd (Onafhankelijk Midden-Drenthe), Oosting (GB-BBB) en Brunninkhuis (VVD) zijn afwezig en worden niet vervangen.


    Namens het college zijn wethouder Raven, wethouder Schipper en burgemeester Zwiers aanwezig.

    00:01:43 - 00:04:26 - Henk de Weerd
  3. 2

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

    00:02:18 - 00:04:26 - Henk de Weerd
  4. 3

    Besluit

    Er hebben zich geen insprekers gemeld voor het algemeen spreekrecht.

    00:02:32 - 00:04:26 - Henk de Weerd
  5. 4

    Besluit

    Het videoverslag en de besluitenlijst worden beide ongewijzigd vastgesteld.

    00:02:42 - 00:04:26 - Henk de Weerd
  6. 5

    Besluit

    Er zijn geen mededelingen vanuit het college.

    00:03:01 - 00:04:26 - Henk de Weerd
  7. 5.1
    Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Drenthe, Veiligheidsregio Drenthe en Drents Archief
  8. 5.2
    Overige informatie
  9. 6

    Er staan geen toezeggingen op de lijst van toezeggingen.


    In de lijst met toezeggingen staan alle toezeggingen die het college in een bepaalde vergadering heeft gedaan.
    Alle toezeggingen hebben een aandachtskleur. De toezeggingen zijn per soort vergadering als volgt gesorteerd:
    Wit: de toezegging is afgedaan sinds de vorige vergadering.
    Rood: de deadline van de toezegging is verstreken of niet ingevuld.
    Oranje: de toezegging wordt uiterlijk in de volgende vergadering afgedaan.
    Groen: deadline ligt na de volgende vergadering.

    Besluit

    Er staan geen toezeggingen op de lijst van toezeggingen.

    00:03:30 - 00:04:26 - Henk de Weerd
  10. 7

    Besluit

    De lijst ingekomen stukken wordt vastgesteld.
    Er zijn geen agenderingsverzoeken binnen gekomen.

    00:03:42 - 00:04:26 - Henk de Weerd
  11. 8

    Besluit

    Mevrouw Dedden (GroenLinks) stelt vragen over het landelijk vuurwerkverbod.
    Burgemeester Zwiers antwoordt dat al het illegale vuurwerk al verboden is binnen de gemeente.

    00:04:24 - 00:04:26 - Henk de Weerd
    00:04:26 - 00:05:17 - Koosje Dedden
    00:05:19 - 00:05:29 - Henk de Weerd
    00:05:29 - 00:06:36 - Jan Zwiers
    00:06:38 - 00:06:39 - Henk de Weerd
    00:06:39 - 00:06:41 - Koosje Dedden
    00:06:41 - 00:06:46 - Henk de Weerd
    00:06:46 - 00:07:43 - Koosje Dedden
    00:07:43 - 00:07:47 - Henk de Weerd
    00:07:48 - 00:08:21 - Jan Zwiers
    00:08:22 - 00:08:38 - Henk de Weerd
    00:08:38 - 00:09:04 - Jannes Kerssies
    00:09:06 - 00:10:33 - Henk de Weerd
  12. 9
    Opiniërende agendapunten
  13. 9.1

    Op 20 januari hebben we (een afvaardiging van de werkgroep kinderraad) geëvalueerd: hoe gaat het tot nu toe, wat gaat goed, wat kan beter, moeten we vaker vergaderen, hoe ging de verkiezing et cetera. We zouden aan het eind van het schooljaar evalueren, maar dit hebben we naar voren getrokken, omdat we over een paar maanden alweer nieuwe kinderraadsleden gaan werven voor de kinderraadsleden die nu in groep 8 zitten (voor de meivakantie en die valt vroeg dit jaar). Een aantal raadsleden participeert in de werkgroep kinderraad en via het fractievoorzittersoverleg wordt de gemeenteraad betrokken bij de kinderraad (breed).

    Voorgesteld besluit

    Faciliterend portefeuillehouder: Jan Zwiers


    Vraag voor de opiniërende bespreking: 
    -Kunt u zich vinden in de aanbevelingen genoemd in de uitwerking evaluatie kinderraad?

    Besluit

    De commissie spreekt in één termijn over de opiniërende vragen van het college. De commissie spreekt woorden van dank uit voor de werkgroep kinderraad. Ook kunnen zij zich vinden in de aanbevelingen zoals gesteld in de evaluatie. Het is belangrijk dat er ook een actieve rol is voor de leerkrachten.
    Burgemeester Zwiers antwoordt en stelt ook dat het belangrijk is dat er meer verbinding is met de leerkrachten.

    00:09:18 - 00:10:33 - Henk de Weerd
    00:10:33 - 00:11:07 - Gineke Radix-Feijen
    00:11:08 - 00:11:14 - Henk de Weerd
    00:11:16 - 00:11:56 - Jannes Kerssies
    00:11:56 - 00:12:01 - Henk de Weerd
    00:12:02 - 00:13:07 - Marten Leistra
    00:13:08 - 00:13:11 - Henk de Weerd
    00:13:12 - 00:14:39 - Rense Kamstra
    00:14:39 - 00:14:43 - Henk de Weerd
    00:14:43 - 00:15:12 - Karin Kappen-Kreeft
    00:15:13 - 00:15:31 - Henk de Weerd
    00:15:32 - 00:16:54 - Koosje Dedden
    00:16:55 - 00:16:58 - Henk de Weerd
    00:17:00 - 00:17:19 - Veronique Roerink
    00:17:20 - 00:17:24 - Henk de Weerd
    00:17:24 - 00:19:32 - Karin Kappen-Kreeft
    00:19:33 - 00:19:36 - Henk de Weerd
    00:19:37 - 00:20:48 - Cor Buffinga
    00:20:48 - 00:20:58 - Henk de Weerd
    00:20:59 - 00:23:46 - Jan Zwiers
    00:23:48 - 00:24:00 - Henk de Weerd
    00:24:00 - 00:24:25 - Karin Kappen-Kreeft
    00:24:25 - 00:25:30 - Henk de Weerd
  14. 10
    Adviserende agendapunten
  15. 10.1

    In de vergadering van 12 december 2024 (Bestuursrapportage) heeft de raad besloten tot de overheveling van een aantal incidentele budgetten. Deze budgetten zijn toegevoegd aan de reserve budgetoverheveling. Op 1 januari 2025 zijn deze budgetten weer toegevoegd aan de exploitatie (begroting 2025) voor zover er sprake is van een actueel en vastgesteld plan met een deugdelijke onderbouwing voor de noodzakelijke uitgaven in 2025. Het restant blijft beschikbaar in de reserve budgetoverheveling.


    Voor deze nieuwe werkwijze is gekozen om beter invulling te geven aan het budgetrecht van de raad (transparantie) en uit oogpunt van een behoedzaam financieel beleid in verband met het ravijn. Nu blijkt dat voor een aantal projecten in het sociaal domein wel kosten gemaakt zullen worden in 2025. De projecten passen in het huidige beleid, maar zonder aanvullende besluitvorming zijn deze uitgaven onrechtmatig.


    Met dit voorstel en besluit wordt dit hersteld en worden algemene afspraken tussen raad en college gemaakt over de wijze waarop toekomstige onvolkomenheden in de budgetoverheveling kunnen worden opgelost.

    Voorgesteld besluit

    Portefeuillehouder: Wethouder Raven


    De raad besluit:
    I Overheveling budgetten

    1. Voor de volgende projecten een budget ter beschikking te stellen van:
      1. € 46.429 voor continuering van de pilot Steunouder;
      2. € 50.000 voor het doorbraakbudget;
      3. € 30.392 voor de uitvoering van “jeugd aan zet”;
      4. € 3.500 voor de huisvesting van statushouders.
    2. Ter dekking een bedrag van € 130.321 te onttrekken aan de reserve budgetoverheveling.

    II Algemene afspraken autorisatie begroting
    1. Binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders is het college bevoegd incidentele uitgaven te doen waarin de lopende begroting niet voorziet en waarvoor een onttrekking aan reserve budgetoverheveling noodzakelijk is, tot een bedrag van maximaal € 75.000 per project;
    2. Het college stelt de raad in de eerstvolgende raadsvergadering voor om dit te bekrachtigen in een (verzamel)besluit.


    III De afspraken onder II worden in de eerstvolgende wijziging van de financiële verordening opgenomen.

    Besluit

    Dit voorstel kan als hamerstuk naar de raad van 27 februari.
    De commissie spreekt in één termijn over dit voorstel en waarderen de transparantie. 
    Wethouder Raven gaat in op de gestelde vragen vanuit de commissie.

    00:24:38 - 00:25:30 - Henk de Weerd
    00:25:31 - 00:27:00 - Gineke Radix-Feijen
    00:27:00 - 00:27:04 - Henk de Weerd
    00:27:04 - 00:27:10 - Koosje Dedden
    00:27:10 - 00:27:26 - Henk de Weerd
    00:27:26 - 00:29:08 - Rieja Raven
    00:29:08 - 00:29:09 - Henk de Weerd
    00:29:10 - 00:30:02 - Henk de Weerd
  16. 10.2

    De verordening wordt herzien in het onderdeel fractieondersteuning. Het basisbedrag per fractie en per raadszetel wordt naar beneden bijgesteld in verband met bezuinigingen. Op verzoek van de fractievoorzitters wordt de verantwoording op een aantal punten vereenvoudigd.

    Voorgesteld besluit

    Portefeuillehouder: burgemeester Zwiers


    De raad besluit:
    1. De herziene verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Midden-Drenthe vaststellen.

    Besluit

    Dit voorstel kan als hamerstuk naar de raad van 27 februari.
    De commissie spreekt in één termijn over dit voorstel. De commissie is het eens met dit voorstel en steunen onder andere de eenvoudigere declaraties.

    00:29:27 - 00:30:02 - Henk de Weerd
    00:30:03 - 00:31:06 - Arjen Schep
    00:31:06 - 00:31:13 - Henk de Weerd
    00:31:13 - 00:31:17 - Gineke Radix-Feijen
    00:31:20 - 00:31:23 - Henk de Weerd
    00:31:24 - 00:32:00 - Cor Buffinga
    00:32:02 - 00:32:44 - Henk de Weerd
  17. 11

    Besluit

    De voorzitter bedankt iedereen voor zijn/haar inbreng en sluit de vergadering om 21.30 uur.

    00:32:28 - 00:32:44 - Henk de Weerd