Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Algemeen Bestuur

dinsdag 11 februari 2025

21:00 - 22:30
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
Henk de Weerd
Toelichting

Insprekers kunnen zich uiterlijk tot 10.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden via griffie@middendrenthe.nl.

Agendapunten

  1. Geachte commissieleden,
    Hierbij nodig ik u uit voor de openbare vergadering van de commissie Algemeen Bestuur van 11 februari 2025 om 21.00 uur in het gemeentehuis in Beilen.
    Met vriendelijke groet,
    H. de Weerd, voorzitter

  2. 1
    Opening
  3. 2
    Vaststelling agenda
  4. 3
    Spreekrecht
  5. 4
    Informatie van het college
  6. 4.1
    Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Drenthe, Veiligheidsregio Drenthe en Drents Archief
  7. 4.2
    Overige informatie
  8. 5

    Er zijn op dit moment geen toezeggingen.

  9. 6

    Als bijlage bij dit agendapunt vindt u in een tabel het overzicht van de ingekomen stukken. Het voorstel aan de commissie is om deze ingekomen stukken voor kennisgeving aan te nemen (afdoening).


    De ingekomen stukken worden niet inhoudelijk besproken. Als een fractie een ingekomen stuk wel inhoudelijk wil bespreken, kan ze om agendering vragen. De fractie geeft daarbij aan wat het doel van de inhoudelijke bespreking is. De Agendacommissie beoordeelt dit verzoek. Het ingekomen stuk komt in een volgende vergadering dan opnieuw op de agenda.


    Ter informatie zijn de ingekomen stukken hieronder toegevoegd. De volgorde is dezelfde als in de tabel.

  10. 6.1

  11. 6.3

  12. 6.4

  13. 6.6

  14. 7
    Rondvraag
  15. 8
    Opiniërende agendapunten
  16. 8.1

    Tijdens de begrotingsraad op 7 november 2024 heeft de raad het college verzocht om het minimale benodigde bedrag voor de renovatie van het gemeentehuis te onderzoeken. Daarnaast heeft de raad gevraagd de uitkomsten van dit onderzoek, inclusief een overzicht van mogelijke kostenbesparende maatregelen aan te leveren. In het bijgevoegde document zijn daarom verschillende scenario’s uitgewerkt en toegelicht. Het voorkeursscenario zal vervolgens worden uitgewerkt in een raadsvoorstel.

    Voorgesteld besluit

    Portefeuillehouder: burgemeester Zwiers en wethouder Schans


    Vragen van het college voor de opiniërende bespreking:


    1. Kunt u zich vinden in voorkeursscenario 1?
    2. Welke tips/adviezen wilt u ons meegeven voor het vervolg?

  17. 9
    Adviserende agendapunten
  18. 9.1

    In 2023 is gestart met een impuls voor de Planning & Control (P&C) cyclus. Als onderdeel daarvan is in mei 2024 de nieuwe opzet voor de P&C cyclus vastgesteld.  Naast deze nieuwe opzet, willen we gaan werken met een nieuwe programma indeling van de P&C documenten. Hieronder vallen de kadernota, begroting, bestuursrapportage en de jaarstukken. De nieuwe programma indeling moet zorgen voor beter leesbare en toegankelijke stukken voor zowel raadsleden als inwoners. Daarnaast zorgt de nieuwe programma indeling voor meer uniformiteit tussen de verschillende stukken.

    Voorgesteld besluit

    Portefeuillehouder: Wethouder Raven


    De raad besluit:
    1. De nieuwe programma indeling voor de P&C documenten vast te stellen, met ingang van de kadernota 2026.

  19. 9.2

    Door de splitsing bij de fractie van Onafhankelijk Midden-Drenthe is eind 2024 de nieuwe fractie van Positief Vooruit ontstaan.
    In het derde en vierde lid van artikel 4 van de Verordening op de raadscommissie 2018, is een link gelegd tussen de fractie die een commissielid voordraagt en de lijst waaraan deze fractie heeft deelgenomen aan de laatste gemeenteraadsverkiezingen.
    Op basis van dit artikel is het op dit moment voor de fractie van Positief Vooruit niet mogelijk om een commissielid voor te dragen, aangezien zij niet hebben deelgenomen aan de verkiezingen in 2022.


    In dit voorstel wordt een wijziging van de verordening voorgesteld om het mogelijk te maken voor alle fracties om lost van de lijst waarmee fracties hebben deelgenomen, commissieleden te kunnen voordragen.

    Voorgesteld besluit

    Portefeuillehouder: burgemeester Zwiers


    De raad besluit:
    1. De verordening op de raadscommissies 2018, eerste wijziging vast te stellen conform bijlage en de verordening op de raadscommissies 2018 in trekken.

  20. 10
    Sluiting