Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Algemeen Bestuur

woensdag 10 april 2024

19:30 - 22:30
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
H. de Weerd
Toelichting

Insprekers kunnen zich uiterlijk tot 10.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden via griffie@middendrenthe.nl.

Uitzending

Agendapunten

  1. Geachte commissieleden,


    Hierbij nodig ik u uit voor de openbare vergadering van de commissie Algemeen Bestuur van 10 april om 19.30 uur in het gemeentehuis in Beilen.


    Met vriendelijke groet,


    H. de Weerd, voorzitter

  2. 1

    Besluit

    De voorzitter, de heer De Weerd, opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom. De voorzitter meldt dat de heren Kerssies, Olijve en Brunninkhuis afwezig zijn. De heer Kerssies wordt vervangen door de heer Jonker. De heren Brunninkhuis en Olijve worden niet vervangen.


    Van het college zijn wethouders Raven en Schipper met kennisgeving afwezig.

  3. 2

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  4. 3

    Besluit

    Er hebben zich geen insprekers gemeld.

  5. 4

    Besluit

    Het videoverslag en de besluitenlijst worden ongewijzigd vastgesteld.

  6. 5
    Informatie van het college
  7. 5.1

    Besluit

    Geen mededelingen.

  8. 5.2

    Besluit

    Niet namens het college, maar namens de werkgroep Financieel Overleg (WFO), heeft mevrouw Kappen een mededeling. Mevrouw deelt mede dat de WFO bij elkaar is geweest en over het contract van de accountant heeft gesproken. De commissie Algemeen Bestuur wordt opgeroepen deel te nemen aan een evaluatie en ziet graag respons voor 19 april.

  9. 6

    In de lijst met toezeggingen staan alle toezeggingen die het college in een bepaalde vergadering heeft gedaan.
    Alle toezeggingen krijgen een aandachtskleur. De toezeggingen zijn per soort vergadering als volgt gesorteerd


    Wit: de toezegging is afgedaan sinds de vorige vergadering.
    Rood: de deadline van de toezegging is verstreken of niet ingevuld.
    Oranje: de toezegging wordt uiterlijk in de volgende vergadering afgedaan.
    Groen: deadline ligt na de volgende vergadering.

    Besluit

    De voorzitter meldt dat er één toezegging op de lijst staat, deze gaat over een duidelijker overzicht van jaaroverzicht afgedane klachten Nationale Ombudsman. De deadline stond op 6 april en is daarmee niet gehaald. De voorzitter vraagt de portefeuillehouder om toelichting. 


    Portefeuillehouder Schans reageert en geeft aan dat de Ombudsman is gevraagd om een duidelijker overzicht, hier is nog geen reactie op ontvangen. Het college zal de Ombudsman een reminder sturen.

  10. 7

    Als bijlage bij dit agendapunt vindt u in een tabel het overzicht van de ingekomen stukken. Het voorstel aan de commissie is om deze ingekomen stukken voor kennisgeving aan te nemen (afdoening).
    De ingekomen stukken worden niet inhoudelijk besproken, er kan eventueel wel een korte vraag worden gesteld. Als een fractie een ingekomen stuk wel inhoudelijk wil bespreken, kan ze om agendering vragen. De fractie geeft daarbij aan wat het doel van de inhoudelijke bespreking is. De Agendacommissie beoordeelt dit verzoek. Het ingekomen stuk komt in een volgende vergadering dan opnieuw op de agenda.
    Ter informatie zijn de ingekomen stukken hieronder toegevoegd. De volgorde is dezelfde als in de tabel.

    Besluit

    Alle ingekomen stukken worden voor kennisgeving aangenomen. Er zijn geen agenderingsverzoeken.

  11. 7.1

    Besluit

    Mevrouw Roerink (VVD) en de heer Oosting (GB-BBB) geven beiden aan de zorgen te begrijpen en danken de briefschrijvers voor hun bericht.

  12. 7.2

    Besluit

    Geen vragen of opmerkingen.

  13. 8

    Besluit

    Mevrouw Kappen (CDA) stelt drie vragen aan de commissie over het budget van de rekenkamer. De vragen zijn vooraf door de griffie al bekendgemaakt bij de commissie. Alle fracties gaan in op de vragen van mevrouw Kappen. Meerdere fracties geven aan dat de vragen kort van te voren bekend waren en vragen mevrouw Kappen om meer tijd om antwoord te kunnen geven op de vragen. Mevrouw Kappen dankt de andere commissieleden voor hun antwoorden en stelt voor dat de fracties tot 30 april aanstaande tijd hebben om antwoord te geven.


    Mevrouw Dedden (Groenlinks) stelt vragen over Sovereinen binnen de gemeente. Portefeuillehouder Zwiers reageert en begrijpt de zorgen van mevrouw Dedden. De portefeuillehouder geeft aan dat hier zeker aandacht voor is maar dat er momenteel nog geen beleid voor bestaat.

  14. 9
    Informerende agendapunten
  15. 9.1

    De rekenkamer Midden-Drenthe heeft deelgenomen aan het DoeMee-onderzoek Klachtbehandeling van de Nederlandse Vereniging voor Rekenkamers en Rekenkamercommissies. Het onderzoek levert een algemeen hoofdrapport en een factsheet voor Midden-Drenthe op. De heer Jan Lunsing, lid van de rekenkamer Midden-Drenthe, geeft een toelichting op het onderzoek.

    Besluit

    De voorzitter van de rekenkamer de heer Lunsing geeft namens de rekenkamer een presentatie aan de commissie over het onderzoek wat is uitgevoerd door de rekenkamer. De commissie stelt aan de hand van de presentatie een aantal vragen.

  16. 10
    Adviserende agendapunten
  17. 10.1

    De rekenkamer Midden-Drenthe heeft deelgenomen aan het DoeMee-onderzoek Klachtbehandeling van de Nederlandse Vereniging voor Rekenkamers en Rekenkamercommissies. Het onderzoek levert een algemeen hoofdrapport en een factsheet voor Midden-Drenthe op. De rekenkamer heeft de conclusies en aanbevelingen uitgewerkt in een brief aan de raad.

    Voorgesteld besluit

    Portefeuillehouder: burgemeester Zwiers


    De raad besluit:
    1. De rapportage van het DoeMee-onderzoek Klachtbehandeling en de bijbehorende factsheet Midden-Drenthe voor kennisgeving aan te nemen.
    2. De bestuurlijke reactie van het college voor kennisgeving aan te nemen.
    3. De conclusies voor kennisgeving aan te nemen.
    4. De aanbevelingen uit het hoofdrapport en de extra aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen.
    4. Het college te verzoeken de raad over de uitwerking van de aanbevelingen te informeren.

    Besluit

    De commissie Algemeen Bestuur adviseert de gemeenteraad dit onderwerp als hamerstuk te agenderen voor de raadsvergadering van 25 april 2024.

    De commissie spreekt in twee termijnen over het voorstel en stelt een aantal vragen. De rekenkamer wordt bedankt voor het gedane onderzoek.
    Portefeuillehouder Zwiers dankt de commissie en beantwoordt de vragen. De portefeuillehouder zegt toe dat het college in het vierde kwartaal van 2024 de raad informeert over de uitwerkingen van de aanbevelingen. (toezegging).

    Toezeggingen

    Titel
    Informatie over uitwerking aanbevelingen rekenkamer
  18. 11

    Besluit

    De voorzitter dankt de leden van de commissie voor zijn of haar inbreng en sluit de vergadering om 20:23 uur.